Защо те боли кръстът, докато работиш седнал?

Вечният проблем на работещите в офис

Причината да имаме болки в кръста, докато работим седнали, е че голяма група мускули в тази позиция стоят в съкратено положение за прекалено дълго време.  
По този начин във времето, ако ние нямаме навика да релаксираме тези мускули, в един момент те се претоварват, събират напрежение и престават да функционират нормално.
Стигне ли се до този момент, дори малки движения ни създават дискомфорт, схващане или болки.

Втази статия искам да обясня защо хората, които работят предимно седнали, имат идентични и често срещани проблеми на опорно-двигателния апарат. Ще включа някои основни групи мускули, които участват в този процес на натоварване, за да мога по- нагледно да ви представя откъде идват факторите, довеждащи до болката.

Както може би вече сте забелязали от предходните статии, и тук проблемите и болките в кръста и гърба започват първоначално с мускулен дисбаланс. Казано по-просто – причината е претоварване на определена група мускули. Ще ви запозная с конкретните мускули, които се претоварват в седнало положение, и как вие можете да ги разтоварвате и да помагате за нормалната им функция.

1.Стоейки в седнало положение, понякога не усещаме как сме застанали със свити крака през по-продължителен период от време, като това оказва негативно влияние на нашите мускули. Един от основните мускули, които се натоварват значително, докато сме седнали, това е мускулът, който се намира в задната част на бедрото. Някои го наричат още „бицепса на крака“ или на латински “Biceps femoris”.

Интересен факт е, че когато този мускул дълго време е напрегнат, променя позицията на таза. Това означава, че естествената извивка на пояса ни се изглажда, което води до по-голямо натоварване в тази област и е предпоставка за развитие на различни болести като дископатия, дискова херния (които са и най-често срещаните проблеми) и др.  В резултат от това кръстът губи своята еластичност и гъвкавост, което води до прекомерното претоварване, стягането на мускилите и в последствие - ограничено движение на нашето тяло.

2.Често срещани проблеми възникват и при друг важен мускул – наричан на латински “Iliopsoas”- показан на снимката. Той лесно се засяга, именно защото поема най-голямото натоварване по време на седеж, въпреки че ние не усещаме това. Това е единственият мускул в човешкото тяло, който свързва гръбначният ни стълб с долните крайници. Неговото скъсяване е изключително лесно, тъй като той притежава по-водниста структура. Скъсението се получава, когато стоим в седнало положение с изпънати крака или когато шофираме автомобил. Този мускул (“Iliopsoas”) е антагонист на предишния, за който говорихме („Biceps Femoris“), което означава, че когато той се претовари, променя позицията на таза в противоположна посокa. Тоест естествената извивка на поясната област се увеличава повече от нормалното (снимка). Така се получава прекомерно натоварване в областта и това резултира до появата на често срещани болести като дископатия и дискова херния и спондилолистеза (преплъзване на дисковете, изместване на телатана прешлените). ​

 

Важно ! Не е случайно, че скъсяването на тези мускули води до промяна в позицията на таза. В резултат от тяхното натоварване тялото ни осъществява компенсаторни реакции, които имат отражение и в гръбначния стълб, и в мускулите на по-горните структури т. е рефликтират връху стойката на цялото ни тяло.

 

 

3. Последно ще спомена и за мускул, чието действие върху тялото е ясно забележимо, защото резултира в леки изтръпвания, които са познати на всички ни. Когато се заседим в продължение на дълго време и получим изтръпване в крайниците си, трябва да знаем, че сме натоварили или обездвижили определена важна за стабилността ни мускулатура. Конкретният мускул е пряко отговорен за поддържането на таза в изправено положение. Наименованието му на латински е “Gluteus medius”. Той се намира в страничната част на таза и свързва таза с долните крайници. Когато прекарваме дълго време в седнало положение, този мускул отслабва и по този начин води до първите негативни промени в положението на нашия таз. Отслабването на правилната му функция води и до промяна в гръбначния стълб. Когато този процес напредне, той въвлича друг мускул, който в нашето тяло служи като корсет, и обгръща тялото ни, защото тяхната функция е обща и те се компенсират взаимно. Неговото име на латински е “Quadratus lumborum” – (показан на снимката).  Понеже носещата конструкция в човешкото тяло всъщност са мускулите, скъсяването им е началният процес на изкривявания в тялото ни. Ако ние не предприемем мерки за решаването на тези проблеми, тялото започва структурно да се изменя. То извършва този процес на промяна, за да може да запази естествената си функция и да бъде най-малко увредено.

Важно! Тялото ни винаги се стреми да сигнализира за проблемите, които се случват в него, и основната му цел е да оцелее, като ги компенсира. Независимо колко напреднали са процесите, то успява да намери начин да запази естествената си функция, но ни дава ясни сигнали, че съществува проблем. Отначало това са схващания и болки, но с времето започва структурно да се изменя, за да може да удържи на натоварването, което му създаваме през деня. Ако не предприемем мерки за поправяне на процесите, може да се стигне до съществени изкривявания.

Прекарването на дълго време в седнало положение е нещо често срещано в днешното ежедневие и не бива да ни плаши. Прекомерният седеж, обаче, създава прекомерно натоварване на нашата мускулатура и изводът, който можем да си направим, е:

Не е толкова важно какво, къде и как работим, а как помагаме на тялото си да разтовари след дългия и уморителен за него работен ден, прекаран в една поза!

Изпълняването на упражнения е най-лесният и пряк път, за да поддържаме тялото си здраво и функционално. Важно е да помним, че дори да не сме започнали с физическата активност навременно и да се е стигнало до съществени изменения в тялото ни, все пак никога не е късно и в съчетание с упражненията, трябва да се обърнем и към специалист, за да ни помогне професионално. Затова да се опитаме да обърнем тези процеси на натоварване, болка и изменения, като намерим физическата активност, която ни разтоварва и ни кара да се чувстваме най-добре, и като се обърнем към професионалист!

0/5 (0 Reviews)